| موضوع للنقاش!!! | |
|
|
كاتب الموضوع | رسالة |
---|
فارس الخيال مشرف
عدد المساهمات : 2602 نقاط : 2890 تاريخ التسجيل : 15/01/2009
| موضوع: موضوع للنقاش!!! السبت ديسمبر 05, 2009 6:55 am | |
| موضوعنا هو الطيبة 7 7 7 7 ما هو مفهوم الطيبة؟ 7 7 7 وهل الطيب فى مجتمعنا الان لة مكان؟ 7 7 7 7 ولية بيسمو الطيبة دلوقتى مسميات كلكم عارفنها؟ 7 7 7 ارجوا النقاش فى هذا الموضوع لانة مهم جدا جدا وتقبلوا تحياتى .
| |
|
| |
noor عضو ذهبى
عدد المساهمات : 3399 نقاط : 3848 تاريخ التسجيل : 31/10/2009 العمر : 48
| |
| |
مجد محمد عضو ذهبى
عدد المساهمات : 648 نقاط : 925 تاريخ التسجيل : 19/10/2009 العمر : 47
| موضوع: رد: موضوع للنقاش!!! السبت ديسمبر 05, 2009 2:37 pm | |
| | |
|
| |
الباشا مشرف عام
عدد المساهمات : 1681 نقاط : 4003 تاريخ التسجيل : 10/12/2008 الموقع : http://zaghlolforall.forumotion.com/
| موضوع: رد: موضوع للنقاش!!! السبت ديسمبر 05, 2009 3:00 pm | |
| موضوع مهم جدا يا أم فارس
وانتى عارفه كويس
الطيب فى الزمن ده بيتعمل فيه إيه
احسنتى فى إختيار الموضوع
وأما عن نور برافوا عليكى عرضتى الموضوع بطريقه سلسه جميله بارك الله فيكى
وفعلا يا أستاذ مجد مهما اتغير الزمان أو المكان
الصح محدش يختلف عليه
بس المؤمن القوى خير وأحب إلى الله من المؤمن الضعيف
يعنى طيبتنا لاذم تكون عن قوه وليس ضعف
ومتزهقيش يا أم فارس لو حد فسر الطيبه على إنها ضعف
لان بالوقت هيدرك انها قوه وليس العكس. | |
|
| |
noor عضو ذهبى
عدد المساهمات : 3399 نقاط : 3848 تاريخ التسجيل : 31/10/2009 العمر : 48
| |
| |
فارس الخيال مشرف
عدد المساهمات : 2602 نقاط : 2890 تاريخ التسجيل : 15/01/2009
| موضوع: رد: موضوع للنقاش!!! السبت ديسمبر 05, 2009 9:43 pm | |
|
اولا اشكركم على التفاعل الجميل للموضوع
اشكرا الاستاذة نور والاستاذ مجد والباشا
واشكرالاستاذة التى اتاحت لنا التعبير عن راينا
والافصاح عن ما يجول بخاطرنا بكل حرية مع
انى لست محاورة جيدة ولا اجيد فن اللباقة لكن
وجدت نفسى بنكم واقدم لها جزيل الشكر والعرفان
اما بانسبة لموضوعنا فكلنا متفقين ان الطيبة احسن شىء وكلام الاستاذة نور جميل جدا لانها اكدت علية بالد
ليل من القران و السنة وكلام الباشا رائع لان الطيبة لازم تاخذ معها نوع من القوة لكى لا تتفه
هم غلط انا بس لى تعليق كيف التصرف الان من جهة المجتمع تجاة هذة الطيبة كلكم طبعا هتقولوا سيبكوا
من كلام الناس واللى يقول يقول طيب ازاى نسبنا من هذا الكلام اذا كان الاحتكاك كلة والتعامل مع الناس
ازاى وكل من حولك يستغلك بسبب هذة الطيبة ازاى وانت تفقد اى شىء بسبب هذة الطيبة والمشكلة ان
الناس فاهمة ان دة حق مكتسب انت مش بتعمل اى شىء زيادة عن العادى احنا متعودين منك على كدة
طيب حتى مفيش كلمة تفتح النفس انا بقدم كل شىء وانا راضى والاجر عند الله طبعا لا انتظر من
اى انسان شكر بس فية حاجات غريبة بتحصل الان فى مجتمعنا فانا مش عارفة ازاى نجارى الجو دة
المفرض الطيب يتغير تغيير بسيط او المفروض يفضل طيب ويدفع ثمن هذة الطيبة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دة سؤلنا الجديد ارجوا التفاعل والاجابة علية
| |
|
| |
noor عضو ذهبى
عدد المساهمات : 3399 نقاط : 3848 تاريخ التسجيل : 31/10/2009 العمر : 48
| موضوع: رد: موضوع للنقاش الأحد ديسمبر 06, 2009 9:54 am | |
| شوفي يا أم فارس.. من وجهة نظري المتواضعة.. الأمر له ضوابط.. وكلها شرعية برضه .. والضوابط دي هي اللي بتحط الحدود الفاصلة بين مفهوم الطيبة ، ومفاهيم تانية كتير زي العبط ، والضعف ، والخيبة .. وغيرها ، بمعنى :
الرسول عليه الصلاة والسلام قال : " المؤمن .. كيس فطن " يعني ناصح وواعي ، ومابيضحكش عليه ، وبالتالي ، لازم الواحد يفرق بين اللى بيطلب منه خدمة مثلا لأنه فعلا مزنوق ومحتاج له ، وبين اللى بيطلب نفس الخدمة .. عشان كسلان يعملها بنفسه وعاوز يريح دماغه على حسابه.. الطيبة مش معناها إن الواحد ينضحك عليه أو ياخد على قفاه لامؤاخذة .. لازم الواحد يعرف إمتى يقول آه ، وإمتى يقول لأ.. من غير الأمر ما يتعارض مع طبيعته الطيبة..
وكمان " العفو عند المقدرة .." والكلام ده خطير جدا .. يعني لازم عشان تعفو .. تكون قادر على اللى حاتعفو عنه في الأول .. لأن غير كده يبقى ضعف مش عفو ، وده معناه إن اللى قدامك لازم يكون متأكد وانت بتعفو عنه ، إنك تقدر عليه.. في الحالة دي بس عفوك يبقى اسمه طيبة ، إنما غير كده يبقى ضعف، مش طيبة ..
وكمان" لا يلدغ المؤمن من الجحر الواحد مرتين " يعني لو فرض إنك اتخدعت مرة وانضحك عليك ، يبقى مش لازم تقع في نفس الغلطة مرة تانية ، لأنك لو وقعت فيها تاني تبقى خيبة ، مش طيبة ..
وفي النهاية لما توصل إنك تتفهم وتتقدر من الغير صح .. ساعتها طبق القاعدة القرآنية الجميلة جدا .." ادفع بالتي هي أحسن .." هي دي الطيبة اللى بجد ، إنك تقدر تسامح وتعفو، بس مش لأنك ماتقدرش ترد ، لكن لأنك اخترت العفو والتسامح ده .. وفي جميع الأحوال حط في دماغك إنك بتعامل ربنا مش الناس .. | |
|
| |
تيتو مشرف
عدد المساهمات : 2631 نقاط : 2655 تاريخ التسجيل : 03/01/2009
| موضوع: رد: موضوع للنقاش!!! الأحد ديسمبر 06, 2009 11:37 am | |
| اولا اشكر ام فارس علي طرح موضوع مهم جدا ثانيا احيي جميع الاراء المتحدة علي مبدأ واحد تقريبا واص بالشكر الاستاذة نور التي ابدعت وطرحت الموضوع باسئلتة واجاباتة كاملا وباستفاضة وابدعت في كل التعريفات الخاصة بالموضوع مع الاستشهاد بالايات والاحاديث فلها عظيم الشكر علي ما افادنا به في هذا الموضوع وهذا ماعودتنا عليه بقوة ولباقة اسلوبها المميز اما عن راي فانه لايختلف كثيرا غير اني اري الطيبة هي سبيل النجاةوالمناجاة وليست ضعف بل قوة .. فكيف تسيطر علي من هم اقل منك فكرا ووعيا واكثر منك جهلا وغشما اكيد بما تعلمتة من حكمة وطيبة وليست القوة والاسلوب الجاف حلا لاي موضوع وصاحبهما معرض دائما لنقد لاذع لن اطيل عليكم بدون الطيبة .... الحياة غريبة تحياتي لام فارس عالموضوع الرائع ولنور علي المعلومات المبهرة ننظر منكم المزيد ارق تحياتي تيتو
| |
|
| |
noor عضو ذهبى
عدد المساهمات : 3399 نقاط : 3848 تاريخ التسجيل : 31/10/2009 العمر : 48
| |
| |
muhammadmagd عضو فعال
عدد المساهمات : 70 نقاط : 72 تاريخ التسجيل : 17/01/2009
| موضوع: رد: موضوع للنقاش!!! الأحد ديسمبر 06, 2009 12:41 pm | |
| | |
|
| |
noor عضو ذهبى
عدد المساهمات : 3399 نقاط : 3848 تاريخ التسجيل : 31/10/2009 العمر : 48
| موضوع: رد: موضوع للنقاش الأحد ديسمبر 06, 2009 1:09 pm | |
| ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ معلش أن فهمي على قدي.. التعليق محتاج تعليق يا أستاذي.. :!: :!: :roll: | |
|
| |
فارس الخيال مشرف
عدد المساهمات : 2602 نقاط : 2890 تاريخ التسجيل : 15/01/2009
| موضوع: رد: موضوع للنقاش!!! الأحد ديسمبر 06, 2009 10:50 pm | |
| - اقتباس :
الرسول عليه الصلاة والسلام قال : " المؤمن .. كيس فطن " يعني ناصح وواعي ، ومابيضحكش عليه ، وبالتالي ، لازم الواحد يفرق بين اللى بيطلب منه خدمة مثلا لأنه فعلا مزنوق ومحتاج له ، وبين اللى بيطلب نفس الخدمة .. عشان كسلان يعملها بنفسه وعاوز يريح دماغه على حسابه.. الطيبة مش معناها إن الواحد ينضحك عليه أو ياخد على قفاه لامؤاخذة .. لازم الواحد يعرف إمتى يقول آه ، وإمتى يقول لأ.. من غير الأمر ما يتعارض مع طبيعته الطيبة..
وكمان " العفو عند المقدرة .." والكلام ده خطير جدا .. يعني لازم عشان تعفو .. تكون قادر على اللى حاتعفو عنه في الأول .. لأن غير كده يبقى ضعف مش عفو ، وده معناه إن اللى قدامك لازم يكون متأكد وانت بتعفو عنه ، إنك تقدر عليه.. في الحالة دي بس عفوك يبقى اسمه طيبة ، إنما غير كده يبقى ضعف، مش طيبة ..
وكمان" لا يلدغ المؤمن من الجحر الواحد مرتين " يعني لو فرض إنك اتخدعت مرة وانضحك عليك ، يبقى مش لازم تقع في نفس الغلطة مرة تانية ، لأنك لو وقعت فيها تاني تبقى خيبة ، مش طيبة ..
الله ........ الله.............الله كلام جميل جدا جدا ودة فعلا اللى كنت عاوزة اوصلة واوصلة ليكوا ان كل شىء لة حدود وحتى الطيبة لها ضوابط وحدود مش علشان طيب تفضل تدى من غير حساب كلامك جميل جدا جدا ويا ريت الناس كلها تقراة وتفهمة وتعمل بية لان المشكلة ان المؤمن اتلدغ من الجحر مرات عديدة جدا ومفيش فايدة مش عاوز يتعلم اشكرك بشدة استاذة نور على اسلوبك الراقى فى توصيل المعلومة لكى تحياتى وحبى
| |
|
| |
فارس الخيال مشرف
عدد المساهمات : 2602 نقاط : 2890 تاريخ التسجيل : 15/01/2009
| |
| |
noor عضو ذهبى
عدد المساهمات : 3399 نقاط : 3848 تاريخ التسجيل : 31/10/2009 العمر : 48
| |
| |
muhammadmagd عضو فعال
عدد المساهمات : 70 نقاط : 72 تاريخ التسجيل : 17/01/2009
| موضوع: رد: موضوع للنقاش!!! الأربعاء ديسمبر 09, 2009 11:04 am | |
| الطيبة أيا كانت دلالتها ككلمة أو مصطلح لها عيب عملي خطير جدا وهو أن مفهوم الطيبة خادع إلى أقصى درجة ممكنة وأول من ينخدع بهذا المفهوم هو الشخص الذي يظن في نفسه أنه طيب، وأنه شهيد سوء فهم الآخرين لنواياه الحسنة. لأن معنى الطيبة بمؤداها الاجتماعي فقط دون أي مؤدى آخر ، مع احترامي طبعًا لكل ماقيل فله كل تقدير وصواب، هو خلو ذهن الإنسان من مجرد قدرته على تدبير الكيد لتحقيق هدف ما غالبا ما يكون هدفا ذاتيا جدا. فعندما يخلو ذهن أي فرد من أي تدبير للوصول إلى هدف ذاتي، فهو الشخص الطيب. وذلك التوجه يستدعي ألا يفكر أن الناس من حوله يدبرون له لأن مجرد تفكير الشخص أن من حوله يدبرون له، أو يكيدون له، يكون قد خرج بذلك من دائرة الطيبة. وإذا طبقنا ذلك المفهوم فلن يكون هناك أحد طيب طول الوقت أو شرير طول الوقت أيا كان من هو، فكلنا جميعا بلا استثناء (أعني كل البشر) ينطبق علينا ذلك، والذي يتسطيع أن يكون طيبا وفقا لهذا المفهوم طول الوقت يستحق فعلا أن يدخل جنة رب العالمين لتلك الميزة فقط دون غيرها لأنه بذلك يكون قد سما عن كل البشر وحلق في أفق بعيد يرى فيه الكون حقيقة لا خيالا. أشكرك أم فارس لهذا الموضوع الملهم، فما كتبته الآن هو مجرد مقدمة لموضوع كبير أنت صاحبة الفضل في استلهامي إياه فعلا أشكرك بوركت وبورك لك في أبنائك وزوجك | |
|
| |
فارس الخيال مشرف
عدد المساهمات : 2602 نقاط : 2890 تاريخ التسجيل : 15/01/2009
| موضوع: رد: موضوع للنقاش!!! الأربعاء ديسمبر 09, 2009 11:54 am | |
|
- اقتباس :
- الطيبة أيا كانت دلالتها ككلمة أو مصطلح لها عيب عملي خطير جدا وهو أن مفهوم الطيبة خادع إلى أقصى درجة ممكنة وأول من ينخدع بهذا المفهوم هو الشخص الذي يظن في نفسه أنه طيب، وأنه شهيد سوء فهم الآخرين لنواياه الحسنة.
اولا اشكرك استا محمد على مشاركتك فى الموضوع لنستفيد من
معلوماتك القيمة اما ثانيا والاهم ما ذكرتة عن الطيبة وانة لا يوجد من
تصف بهذة الصفات فبصراحة شديدة انا لا اتفق معك لان هذة الشخصية
موجودة بالفعل معنا وللاسف هى لا تصف نفسها بالطيبة وشايفة انها
عادية لكن نحن من حول هذة الشخصية نرى انها كما وصفت تماما وقلت عنها
- اقتباس :
- والذي يتسطيع أن يكون طيبا وفقا لهذا المفهوم طول الوقت يستحق فعلا أن يدخل جنة رب العالمين لتلك الميزة فقط دون غيرها لأنه بذلك يكون قد سما عن كل البشر وحلق في أفق بعيد يرى فيه الكون حقيقة لا خيالا.
بس المشكلة الكبرى الكوارث التى تحدث بسبب هذة الطيبة لهذة الشخصية
ولاقرب الناس لها لان زى ما قلتلكم قبل كدة حقها بيضيع وكل ما بتدى اكتر
بينطلب منها اكتر وللاسف نحن فى زمن غريب الان كل انسان بيقول بالبلدى
يلة نفسى واللى ييجى فايدة معلشى طولت عليكم وشكرا مرة تانية على
مرورك العطر
</STRONG> | |
|
| |
noor عضو ذهبى
عدد المساهمات : 3399 نقاط : 3848 تاريخ التسجيل : 31/10/2009 العمر : 48
| موضوع: رد: موضوع للنقاش !!! الأربعاء ديسمبر 09, 2009 3:12 pm | |
| إذا كنت فهمت ما تقصد يا أستاذي بشكل صحيح ، فإن الفكرة التي وصلتني من كلامك هي كالآتي : حتى تكون إنسانا طيبا .. أحسن النية........ وأحسن الظن .. بمعنى : أحسن النية فيما تفعل مع الغير ، وأحسن الظن فيما يفعل معك الغير .. ببساطة أكتر .. العفوية في التفكير والتصرف .. وإذا كان كذلك .. فأنا أتفق معك في الرأي .. فأنا لا أتصور أنه من الممكن أن يكون شخصا يفكر ويدبر كيف يختبر الآخرين من حوله حتى يمكنه معرفة ما يجول بخواطرهم ، ويفسر ويحلل تصرفاتهم ، ليقرر في النهاية ما إذا كان سيثق فيهم أم لا .. ثم يوصف بالطيبة .. :!: الطيب ببساطة .. إنسان يتصرف بمنتهى العفوية ، ولكن بقدر من الوعي .. ولن تكون طيبا بمعنى الكلمة حتى تحقق هذه المعادلة.. تلك هي الفكرة حسبما فهمت .. أما إذا كانت الفكرة غير ما فهمت أنا .. فبرجاء التصحيح.. والتوضيح.. | |
|
| |
فارس الخيال مشرف
عدد المساهمات : 2602 نقاط : 2890 تاريخ التسجيل : 15/01/2009
| موضوع: رد: موضوع للنقاش!!! الخميس ديسمبر 10, 2009 12:15 am | |
| قصدك يا استاذة نور انى مفهمتش الرد بشكل صحيح
| |
|
| |
muhammadmagd عضو فعال
عدد المساهمات : 70 نقاط : 72 تاريخ التسجيل : 17/01/2009
| موضوع: رد: موضوع للنقاش!!! الخميس ديسمبر 10, 2009 5:07 am | |
| عزيزتي أم فارس طبت وطابت أوقاتك بكل خير أولا: أنا لم أقل باستحالة وجود من يتصف بهذه الصفة، على العكس تماما من الممكن جدا وجود من يتصف بهذه الصفة، وهو إذا وجد، يستحق جنة الخلد وليس هذا كلامي اسمعى القصة التاليةروى عبد الرزاق في مصنفه (20559) بسنده فقال : حَدَّثَنَا مَعْمَرٌ ، عَنِ الزُّهْرِيِّ ، قَالَ أَخْبَرَنِي أَنَسُ بْنُ مَالِكٍ قَالَ : كُنَّا جُلُوسًا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ : يَطْلُعُ عَلَيْكُمْ الْآنَ مِن هذا الفجّ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ ، قَالَ : فافَطَلَعَ رَجُلٌ مِنْ أهل تَنْطِفُ لِحْيَتُهُ مِنْ وُضُوئِهِ قَدْ عَلَّقَ نَعْلَيْهِ فِي يَدِهِ الشِّمَالِ ، فسلَّم ، فَلَمَّا كَانَ الْغَدُ قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِثْلَ ذَلِكَ ، فَطَلَعَ ذَلِكَ الرَّجُلُ مِثْلَ الْمَرَّةِ الْأُولَى ، فَلَمَّا كَانَ الْيَوْمُ الثَّالِثُ قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِثْلَ مَقَالَتِهِ أَيْضًا ، فَطَلَعَ ذَلِكَ الرَّجُلُ عَلَى مِثْلِ حَالِهِ الْأُولَى ، فَلَمَّا قَامَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ تَبِعَهُ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَمْرِو بْنِ الْعَاصِ فَقَالَ : إِنِّي لَاحَيْتُ أَبِي فَأَقْسَمْتُ أَنْ لَا أَدْخُلَ عَلَيْهِ ثَلَاثًا فَإِنْ رَأَيْتَ أَنْ تُؤْوِيَنِي إِلَيْكَ حَتَّى تَمْضِيَ فَعَلْتَ ، قَالَ : نَعَمْ . قَالَ أَنَسٌ : وَكَانَ عَبْدُ اللَّهِ يُحَدِّثُ أَنَّهُ بَاتَ مَعَهُ تِلْكَ اللَّيَالِي الثَّلَاثَ فَلَمْ يَرَهُ يَقُومُ مِنْ اللَّيْلِ شَيْئًا غَيْرَ أَنَّهُ إِذَا تَعَارَّ وَتَقَلَّبَ عَلَى فِرَاشِهِ ذَكَرَ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ وَكَبَّرَ حَتَّى يَقُومَ لِصَلَاةِ الْفَجْرِ ، قَالَ عَبْدُ اللَّهِ : غَيْرَ أَنِّي لَمْ أَسْمَعْهُ يَقُولُ إِلَّا خَيْرًا ، فَلَمَّا مَضَتْ الثَّلَاثُ لَيَالٍ ، وَكِدْتُ أَنْ أَحْتَقِرَ عَمَلَهُ قُلْتُ يَا عَبْدَ اللَّهِ ، إِنِّي لَمْ يَكُنْ بَيْنِي وَبَيْنَ أَبِي غَضَبٌ ، وَلَا هَجْرٌ ثَمَّ ، وَلَكِنْ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ لَكَ ثَلَاثَ مِرَارٍ يَطْلُعُ عَلَيْكُمْ الْآنَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ ، فَطَلَعْتَ أَنْتَ الثَّلَاثَ مِرَارٍ فَأَرَدْتُ أَنْ آوِيَ إِلَيْكَ لِأَنْظُرَ مَا عَمَلُكَ فَأَقْتَدِيَ بِهِ ، فَلَمْ أَرَكَ تَعْمَلُ كَثِيرَ عَمَلٍ ، فَمَا الَّذِي بَلَغَ بِكَ مَا قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، فَقَالَ : مَا هُوَ إِلَّا مَا رَأَيْتَ . قَالَ : فَلَمَّا وَلَّيْتُ دَعَانِي ، فَقَالَ : مَا هُوَ إِلَّا مَا رَأَيْتَ غَيْرَ أَنِّي لَا أَجِدُ فِي نَفْسِي لِأَحَدٍ مِنْ الْمُسْلِمِينَ غِشًّا وَلَا أَحْسُدُ أَحَدًا عَلَى خَيْرٍ أَعْطَاهُ اللَّهُ إِيَّاهُ ، فَقَالَ عَبْدُ اللَّهِ : هَذِهِ الَّتِي بَلَغَتْ بِكَ وَهِيَ الَّتِي لَا نُطِيقُ .
صحيح أن القصة قد يضعفها أهل العلم بسبب انقطاع السند بين اثنين من الرواة لكن أيا كان فضعيف الأحاديث طالما له شواهد ومتابعات وأدلة تدل عليه يؤخذ به في مكارم الأخلاق. إذن من الممكن أن يكون هناك طيبة ثانيا: بالنسبة للشخصية التي تكلمت عنها بأنها طيبة ودائما ضعيفة أو يستغلها الناس حولها دعيني أسأل سؤال وأجيب عليه ما معنى كلمة"قهوة سادة" سادة أي لا شيء عليها سوى البن فقط والشخص الساده أو (الساذج) هو من ليس عليه شيء غير إنسانيته فقط وهذا أمر ممدوح جدا فليتنا كلنا (سادة) أي لا شيء علينا سوى إنسانيتنا وتلبية طلبات الناس بلا مقابل - على المستوى الإنساني فقط- كما هو الحال مع الشخصية التي تتكلمين عنها شيء لا يعيبها في شيء فتلبية تلك المطالب يرجع لأحد أمرين إما حياءا وإما ضعفا (لا تقاوم فعل الخير وخدمة غيرها) والحياء من شعب الإيمان ويدخل الجنة والضعف (بالمعنى الذي أشرنا إليه فقط) أيضا يدخل الجنة وفقا لما جاء في الحديث الصحيح ( ألا أنبئكم بأهل الجنة هم الضعفاء المظلومون . ألا أنبئكم بأهل النار كل شديد جعظري . هم الذين لا يؤلمون رءوسهم ) وحديث ( إن أهل النار كل جعظري جواظ متكبر جماع مناع ، وأهل الجنة الضعفاء المغلوبون ) والضعف هنا مقيد بمعاني فقد يعني ضعف المال أو الصحة أو البدن أو ضعف الرأي أو الضعف في مقاومة عمل الخير للناس أو الضعف أمام مقاومة قضاء حوائج الناس.
بعد ذلك أقول: إن اتصاف أي شخص بالطيبة كل الوقت (بشهادة الناس لأن الناس أقلام الله على الأرض) واجتماع الجميع على طيبته فهذا أمر غير معيب أبدا وإن أعطى ذلك الطيب وبذل ما لديه لغيره، ولم يخاصم، ولم يحسد، ولم يمنع خيرا، ولم يحقد، فما الدين إلا مكارم الأخلاق، ومكارم الأخلاق طيبة، إذن فالدين طيبة والاستمساك به عز وفخر كل هذا إذا كان معنى الطيبة هو خلو الذهن كما أوضحت من قبل من أي كيد أو تدبير وأن يكون الإنسان كذلك كل الوقت وطول العمر. | |
|
| |
noor عضو ذهبى
عدد المساهمات : 3399 نقاط : 3848 تاريخ التسجيل : 31/10/2009 العمر : 48
| موضوع: رد: موضوع للنقاش الخميس ديسمبر 10, 2009 9:10 am | |
| لالالالالالالالأ يا أم فارس .. رجاءا ماتفهميش كلامي غلط .. أنا ماقصدتش أبدا التعرض لردك بأي شكل من الأشكال.. إنما الحكاية كلها إني لما قرأت تعليق أستاذ محمد على الموضوع فهمته بطريقة معينة .. ولكن لما قرأت تعليق حضرتك على كلام أستاذ محمد .. حسيت إن الأمر مش واضح بالنسبة ليه ، وشكيت إن أنا اللى أكون فهمت غلط .. وحبيت أستفهم فقط من أستاذي عن قصده بالضبط ، لأني خفت أكون مافهمتش قصده بشكل صحيح .. أنا حريصة جدا إني قبل ما أتفق أو أختلف مع أي حد عموما ، أكون متأكدة تماما في الأول إني فهمت قصده صح ، عشان اقدر احدد موقفي من كلامه على أساس سليم .. ولأني عارفة إن أستاذ محمد بصفة خاصة ، له أسلوبه الفلسفي جدا في الكتابة .. فالمسألة كانت محتاجة شوية توضيح .. آدي كل الحكاية .. لم تكوني المقصودة أبدا بالحديث بيني وبين أستاذي.. وربنا يعلم .. وبالمناسبة .. أشكر أستاذ محمد على التوضيح ..
| |
|
| |
| موضوع للنقاش!!! | |
|